Skrock och
vidskepelse och myter
Folktron spelade en stor roll i gamla tider, den
var inrotad i människors medvetande, och den innehöll en myckenhet av skrock
och vidskepelse. Allt det där fördes vidare från generation till generation
genom
visor,
ordspråk,
sagor och
sägner. De flesta kunde inte läsa och folktron hängde till stor del
samman med att folk var okunniga. När man inte kunde förklara något tog man
hjälp av folktron. Många väsen ansågs orsaka sjukdomar hos både människor
och djur, de kunde ligga bakom olyckor, de kunde orsaka missväxt, fattigdom
och annat otrevligt, men det fanns också sådana som ville folk väl..
Inom den nordiska folktron fanns
en mängd olika väsen. Vid gården fanns
vättar eller en
gårdstomte, i skogen rådde
skogsrået, i bergen bodde
trollen och nere på dalgångarnas sanka ängar samlades skira
älvor till dans i skymningen. I vattendrag och sjöar vistades
näcken,
bäckahästen och
sjörået.
Lyktgubbarna vaktade ägornas gränser. Han var i
folktron en osalig ande efter en avliden
lantmätare, som fuskat när gränserna mättes upp och flyttat en gräns
utan tillstånd. Han tvingades därför att i alla evigheter följa den rätta
gränsen och kunde ibland visa sig som ett hastigt
irrbloss om natten.
De mystiska vittrorna hörde hemma i
fäbodkulturen i norra och mellersta Sverige De lär vara ett folk som
lever som människorna, men på annan plats och under andra tider. De håller
till på
fäbodvallen under vinterhalvåret då människorna inte är där.
Motsvarigheten i Norge var huldrorna.
Det är lätt att avfärda skrock som idel dumheter,
men hur är det? Tror vi på sådant i våra dagar? Naturligtvis inte, svarar de
flesta, men ändå spottar de tre gånger, om en svart katt springer över
vägen. Varför tycker man att det är obehagligt att ta vägen över en
kyrkogård en mörk, regnig och blåsig höstnatt? Vad beror det på att många
läser tidningarnas horoskop? Är det någon här som inte funderar lite i
skrockfulla banor, om han eller hon råkar slå sönder en spegel? Ska det
medföra 7 års olycka?
Mycket är en kvarleva från urtidsmänniskans tro, t ex att det betydde otur
att spilla ut salt, därför att saltet var värdefullt - i hundratals år var
det enda medlet att bevara föda över vintern. Att lägga nycklar på ett bord
lär ju medföra otur, och att ta in ljung i hemmet skulle betyda död i huset,
och det där är det många som tror på än idag.
Även kloka gubbars och gummors verksamheter hör till folktron. En del
aspekter består av djupt rotade och spridda traditioner. Det berättas över
hela Sverige om människor som hade förmågan att stämma blod,
d v s att få blodflödet hos en blödande person att upphöra. Denna förmåga
verkade även på avstånd, så att den, som ägde förmågan, inte ens behövde se
den blödande utan kunde få blodet att stanna, så fort han fick kännedom.
Vissa åkommor eller sjukdomar, såsom kramp och vred, kunde knytas
bort. Den läkekunnige knöt t.ex. nio knutar på en tråd och löste sedan
med jämna mellanrum upp en i taget. När den sista knuten lösts, skulle den
sjuke vara botad. En annan metod var att lägga tråden under en jordfast sten
- då tråden ruttnat, var den sjuke återställd. Den där stenen hade fler
fördelar. För att skydda sig mot sjukdomar skulle man sittande på en sådan
sten läsa
besvärjelser, eller också skulle man gå runt den
tre gånger. Regnvatten, som samlats på en jordfast sten, botade
sjukdomar. Om man gned en vårta med en bit fläsk och sedan lade fläsket
under en sten i skogen, så försvann vårtan.
En nyinköpt ko leddes omkring en dylik sten för att inte längta till sitt
gamla hem.
För de primitiva
folken i gamla tider var det av största vikt att hemmet skyddades av vänligt
sinnade andeväsen. Hemmets centrala plats var härden, den del av bostaden
där man trodde att husgudarna höll till. På de brittiska öarna beboddes
härden eller spiselvrån av ett slags tomtar eller älvor som förde lycka till
hemmet och enligt
mångas uppfattning hjälpte
till att göra hushållsarbetet lättare. De där varelserna skulle man inte
förarga. För att hålla dem på gott humör brukade husmödrarna på öarna
utanför Skottlands västkust låta elden brinna i ett hörn av härden under
natten för att älvorna skulle slippa frysa. I vissa trakter av
Storbritannien
är det fortfarande vanligt
att man vid flyttning till en ny bostad tar med sig glöd från den gamla
härden att tända med i den nya.
Apropå eld så fanns det en från Norge och Bohuslän känd julsed, den s.k.
Eldborgs skål, som säkerligen har förkristna traditioner. Det gällde att
skydda hemmet från eldsvåda. Eldborgs skål bestod i att under husmoderns
ledning gemensamt dricka en skål, varvid man bad om skydd mot elden,
varefter man kastade öl, bröd och annat i elden på härden som ett slags
offer. Det hela ägde rum dagen efter trettondagen.
Kvinnornas arbete i köket var omvärvt av övertro av olika slag. Många
husmödrar tror än i dag att maten förstörs om man rör i den motsols. För att
inte hönsen skulle bli ledsna och sluta värpa var det viktigt att inga
äggskal kastades i elden.
Bland redskapen är det inget som är föremål för större vidskepelse än
kniven. Knivar av järn ansågs vara ett skydd mot allt möjligt ont och höll
otygen borta.
Om bröd fanns det mycket skrock. Om bröd inte jäste berodde det på att
djävulen gömt sig i bröd. För att råda bot för det brukade man skära ett
kors (de kristna tecknet) på ovansidan för att han inte skulle våga sig in i
limpan. Å andra sidan ansågs det oförståndigt att skära brödet från bägge
ändarna, eftersom djävulen då kunde flyga vart han ville i huset.
Matbordet hade också sin plats i de vidskepliga föreställningarna. Om en vit
duk lämnades kvar på bordet över natten skulle det snart behövas liksvepning
i huset. Visst finns det någon här, som reagerar lite grand om man skulle
råka bli 13 vid bordet. Den föreställningen anses vanligen syfta på Jesus
sista måltid med lärjungarna då 13 var närvarande - bland dem Judas som
förrådde Mästaren.
Utanför huset lurar andra faror. Går ni t ex under
en stege? Skälet anges ofta vara risken att få en hammare eller färgpyts i
huvudet. Men förklaringen ligger nog djupare än så. Den som gick mellan
stegen och väggen bröt triangeln, som var en tidig kristen symbol för
treenigheten.
Vidskepliga föreställningar är ofta
internationella, men många länder har sina egna idéer.
I Sverige skall man "ta i trä" och komplettera med
ramsan peppar, peppar ta i trä för att förhindra att något otrevligt
man sagt ska drabba en. I Holland skall träet vara omålat, som t.ex.
undersidan på ett bord.
Skottland: Kärleksbrev bör man aldrig posta på juldagen, då gör de mer
skada än nytta. Om någon bär en spade genom huset betyder det att en grav
snart skall grävas.
Malta: Förr var det brukligt att kyrkorna var
försedda med två urtavlor, en som visade rätt tid och en som visade fel. Man
ville lura djävulen att ta fel på gudstjänsttiden.
Kina: All lycka kan sopas ut ur ett hem genom en
alltför grundlig städning.
Omen eller järtecken, är varsel,
förebud eller tecken på att någon märklig händelse snart ska inträffa. Ofta
är det något av katastrofal art, såsom krig,
hungersnöd, pest eller dödsfall.
Den 12 september 1271 skulle prästen Nichiren halshuggas i
Japan, när det mitt på dagen på himlen framträdde ett föremål likt en
fullmåne, skinande och klart. Bödlarna greps av panik, och avrättningen
genomfördes inte.
1898 gav Morgan Robertsson ut en roman, där det bl a beskrevs att en
lyxångare vid namn Titan, som påstods vara osänkbar, på sin jungfruresa
körde på ett isberg och sjönk med enorma förluster i människoliv. 14 år
senare, 1912, hände precis detsamma med Titanic.
Den 4 december 1978 greps walesaren Edward Pearson för
att ha rest med tåg I Skottland utan att ha betalat biljett. Inför rätta
berättade han att han varit på väg till London för att varna miljöministern
för en jordbävning som snart skulle drabba Glasgow. I tidningarna
rapporterades att ”en walesisk domedagsprofet reste utan biljett”. Tre
veckor senare vaknade tidningarnas läsare av en jordbävning, som förorsakade
stora skador på byggnader i Glasgow och andra delar av Skottland.
Mest kända förutsägelser är de som förekommer i Gamla Testamentet som
t ex Jesajas profetia om Kristus ankomst.
Alla spådomar slår förstås inte in - Jehovas vittnen har 9 gånger
förutsagt datum för Jesu återkomst.
En halo, d.v.s en ring omkring solen, har i forna tider väckt stor
förundran och tolkats som varningssignaler från gudarna. Ett exempel är
vädersoltavlan, som hänger i Stockholms storkyrka, och som målades på
uppdrag av
Olaus Petri. Den avbildar ett halofenomen över
Stockholm 20 april
1535, som varade mellan kl 7 och 9 på morgonen.
Gustav Vasa hade under en längre tid tagit stora delar av kyrkans
tillgångar i beslag. Så när ett komplext halofenomen uppstod över Stockholm,
så tolkades detta
järtecken som att kungen gått för långt i sin behandling av kyrkan.
Orakel var något som
förekom allmänt inom de
antika
kulturerna. Mest känt var
oraklet i Delfi, som också politiker och fältherrar konsulterade. I Zeus
tempel i
Dodona avlyssnades
gudens vilja i suset i den heliga ekens löv. Svaren var oftast var
dunkla och mångtydiga. Ett av de mest kända exemplen på detta är när den
lydiske kungen
Krösus frågade oraklet hur det skulle gå för honom i kriget mot
Persien. Oraklet svarade att om Krösus korsade floden
Halys skulle ett stort rike gå under. Krösus tog det som ett gott tecken
och korsade floden, och mycket riktigt ett stort rike gick under – hans
eget.
En völva eller vala
var en "fornnordisk spåkvinna" som i profetisk extas skådade in i framtiden.
Mest bekant är den sierska som uppträder i "Valans
spådom", den inledande sången i den
Poetiska Eddan. Den beskriver världens skapelse och undergång i
nordisk mytologi.
Våra tidigaste förfäder
ansåg att nornorna styrde våra liv. Urd var den som skapade livstråden,
Skuld underhöll den, medan Verdandi så småningom högg av den. Motsvarigheten
i den grekiska mytologin var moirerna - Klotho ("spinnerskan"),
Lachesis ("lottgiverskan") och Atropos ("den oundvikliga"), I det antika Rom
kallades de parcer.
Vi lämnar mytologin och går
ut i naturen.
Om växterna kunde man tro mycket
På våren samlas alla
växterna i skogen till konsert, som utförs av trasten, bofinken och göken.
Men vissa växter är svårväckta, och man vill ju inte att de ska missa
konserten. Alltså - vad gör man? Jo, man kallar på liljekonvaljen. Hon höjer
sina små vita klockor och silverklangen från dessa väcker varsamt upp de
vårtrötta växterna. Bortsett från att utföra denna nyttosyssla kan
liljekonvaljen även hjälpa om man blivit biten av en rasande hund! Då bör
man nämligen dricka tre skedar vatten kokt på liljekonvalj samt ofta tvätta
såret med samma blandning. Har man tappat rösten kan även detta avhjälpas
med liljekonvalje-vatten. Man tvättar helt enkelt tungan i detta och blir
frisk. Förresten är det lika bra att för jämnan dricka två skedar
konvaljevatten morgon och kväll eftersom det enligt de gamlas
föreställningar stärker "Hiertat, Sinnet och Hiernan". Nuförtiden, då man
vet att liljekonvaljen och dess vatten är mycket giftiga avhåller man sig
gärna från att pröva recepten...
En annan vårblomma som man
bör förtära är vitsippan. Äter man upp den första vitsippa man får syn på är
man nämligen skyddad mot sjukdomar under resten av året
Med kummin kunde man
fördriva de övernaturliga makterna. I Tyskland bar brud och brudgum ibland
kummin på sig under vigseln för att på så sätt välsigna äktenskapet, det
vill säga fördriva allehanda trolltyg.
I 1500-talets England var
ringblomman en symbol för varaktig kärlek och förekommer än i dag i
brudbuketter. I sydöstra Europa använde kvinnorna på medeltiden en något
invecklad metod för att
vänja sina män och fästmän av med att flirta med andra
flickor. De grävde upp jord där mannen lämnat sina fotavtryck och sådde
ringblommefrön i den. Om inte det hjälpte så hjälpte ingenting.
I det gamla bondesamhället,
ansåg man att örterna var särskilt läkande och hälsobringande vid
sommarsolståndet, då träden och hela naturen vuxit sig sprängfylld med grön
klorofyll. Det var vid midsommaraftonens soluppgång eller solnedgång de
skulle plockas, och då skulle man också skära slagrutor. Slagrutan
påstås reagera när användaren närmar sig ett fynd av t. ex
vattenkällor,
ädelstenar eller
malmer, men tester under kontrollerade förhållanden vid flera tillfällen
har inte gett klara besked om tillförlitligheten.
Midsommarnattens dagg
samlades också upp för att brukas som jäst och hälsodryck. Te på nyutslaget
björkris gjorde nytta mot värk och reumatism. Samtidigt lästes olika
trollformler över sjuka, värkbrutna, ofruktsamma och olyckliga.
Det var troligen först under
medeltiden som bruket att lägga midsommarbuketten under huvudkudden uppstod.
Folk trodde att man i drömmen på midsommarnatten kunde få veta vad som
skulle hända under det kommande året. Och för de unga ogifta, kvinnor som
män, var det förstås intressant att få reda på vem som var ens tillkommande.
Johannesörten med sin erkänt rogivande verkan är också
en populär läkeört som fått ett slags renässans i våra dagar, men annars är
prästkrage, skogsnävan, ängsklocka, klöver och blåklint blommor, som man
binder till kransar för midsommarstång och lägger under huvudkudden. Antalet
blomster under kudden är antingen nio eller sju, beroende på om man vill ta
efter fornnordisk eller kristen sed vad gäller de heliga talen. Alla duger
de bra att drömma på.
Vissa säger att blommorna måste växa vid ett vägskäl,
och andra menar bestämt att det fungerar bäst om man plockar blommorna om
man är naken.
Alla är överens om att de
ljusa nätterna kring midsommar lockar till fest och glam. Flickor och pojkar
dras som magneter till varandra. Ett gammalt talesätt säger ju:
"Midsommarnatten är inte lång, men sätter många vaggor
igång."
Fåglar betraktades länge som pålitliga förmedlare av ödets budskap.
På Alla hjärtans dag den 14
februari varje år får den flicka som är giftaslysten besked om sin
tillkommande. Den första fågel hon ser avslöjar vilket slags man det blir.
Om hon ser en rödhakesångare blir det en sjöman!
Ett flertal fåglar har namn
om sig att vara Satans fågel. Kråkan, skatan och till och med den stackars
svalan har ibland fått dras med det epitetet. Emellertid är det knappast
någon tvekan om att det är korpen som i folktron är Skams fågel
nummer ett. Inte bara är han svart och låter obehagligt, han har också den
otrevliga vanan att äta as. Korpen kunde flyga med häxorna på kvasten när
färden gick mot Blåkulla, berättas det, och han var nära förbunden med
trolldom och djävulstyg.
Korpens avföring lär ha varit ett bra botemedel mot tandvärk, och om man
smorde sin bössa med hans blod blev träffsäkerheten större.
Korpen har blivit föremål
för en del uttryck:
"Olyckskorparna kraxa", sägs det ju.
’’Korpgluggar’'
betyder ögon - kommer av gluggarna högst upp i kyrktorn, där fåglar
håller till.
’'Vad hjälper det att tvätta korpen, han blir ändå
inte vit’' - Ingen idé att urskulda skojare.
I vår nordiska mytologi
lär vi att Odens två korpar, Hugin och Munin, varje dag flyger över jorden
och hämtar nyheter till honom från världens alla hörn, från både levande och
döda.
Korparna i the Tower of
London omges av gammal vidskepelse. Om de skulle försvinna från Towern
kommer det engelska imperiet att störta samman. För att förhindra en sådan
hotande katastrof så vingklipps fortfarande Towerns korpar.
'Stjäla som en korp'’ - sägs det, men beträffande
stölder så har ju skatan samma dåliga rykte.
I den
nordisk-germanska
mytologin associerades skatan med olycka, sorg, nöd och sjukdom.
Den har fortfarande rykte om sig att vara "tjuvaktig" och anses bortföra och
gömma glänsande föremål, vilket det dock inte finns några verkliga belägg
för.
Om kråkan berättas det bland annat,
att han fått sin mörka fjäderdräkt genom att flyga genom en skorsten i ett
försök att smita från notan på grönfinkens värdshus! Annars var kråkan
ansedd som en duktig spåman. Om flera kråkor väsnades nära huset kunde man
vänta dödsbud på gården. Om kråkan satt på kyrktornet och kraxade innebar
det att någon i församlingen skulle dö.
När boskapen vid middagstiden söker efter luft, luktar
omkring sig med öppna näsborrar och springer med svansarna i vädret, då kan
man vänta oväder.
Vädret kan också ha med
folktron att göra
Regn fordrar ju ibland ett paraply, men fäll inte upp
paraplyet inomhus – det leder till olycka, påstås det.
Åskan och blixten inger med all rätt respekt och
manar till försiktighet. För att skydda sig förr i tiden, fick man inte ens
nämna ordet åska, detta enligt principen "När man talar om trollen så står
de i farstun" . Det innebar ju att kalla på åskan om man nämnde den vid dess
rätta namn. Om åskan ändå kom kunde man till exempel samlas i stugan och
läsa högt ur Bibeln. På vissa håll ansågs det att man borde kasta ut katten
på gården eftersom den drog blixten till sig.
I andra länder, där vår gamla
åskgud Tor var okänd, hade man sina egna förklaringar till varför det åskar
och blixtrar. I Estland hade man en åskgud kallad Taara, säkert en släkting
till vår Tor. Orsaken till hans dunder var att han var ute och jagade Fan
själv. Därför ansåg esterna att man borde stänga dörrar och fönster när
åskan bullrade - annars kunde Den Onde klättra in och gömma sig i huset.
När häxorna kokar sina häxbrygder ger det upphov till dimma, som kunde vara
nog så obehaglig - den kunde föra med sig pesten, eller lura folk
vilse och tvinga skepp i sjönöd.
Daggen däremot var nyttig
och lyckobringande, särskilt dagg från kyrkogården kunde vara extra
effektivt om man ville bota eksem, finnar, fräknar, reumatism, skabb och
sjukdomar. Daggen ansågs komma från gudarna och besitta magisk kraft. Den
dagg som samlades under midsommarnatten ansågs vara extra användbar. Om man
rullade sig naken i midsommarnattsdaggen fick man god hälsa under det
kommande året. Blandade man dagg i degen så brändes inte brödet i ugnen!
Nuförtiden ägnar sig många på midsommaraftonen åt att
dricka annat än dagg - och mycket riktigt har de också värk i huvudet på
midsommardagen.
Människan känner sig ganska
liten när hon står inför naturens ofantliga krafter. Det allra mäktigaste är
kanske ett åskväder, men även en rejäl storm kan få en människa att ödmjukt
böja sig för naturkrafternas övermakt. I en estnisk legend berättas hur
vindarna uppstår genom att en man, gömd i skogen, andas. Han andas bara
genom den ena näsborren - andades han ur bägge skull en orkan uppstå som
förstörde människans boningar. Esterna menade också att det fanns en
Vindfader, en Vindmoder och Vindbarn. Var vindbarnen inte snälla kunde
Vindmodern stoppa ner dem i en säck. Oftast var det Nordanvinden som låg i
säcken eftersom han var den bråkigaste av barnen. På många håll har man
ansett, att vindarna höll till uppe i bergen, och att man därför inte borde
vissla eller föra liv när man närmade sig dessa. Då kunde man väcka vindarna
till liv.
Om Näcken
Om man är ute i naturen
tidigt om morgonen eller sent på kvällen och plötsligt får höra underbar
musik spelas i närheten, bör man inte gå närmare för att lyssna. Det enda
rätta är istället att skyndsamt sätta fingrarna i öronen och ge sig iväg
därifrån så fort som möjligt. Det är nämligen troligt att man har med Näcken
att göra, och då kan man vara illa ute. Om Näcken finns sägner i hela vårt
land, fast han kan ha olika namn som t ex strömkarlen, forsgubben,
bäckahästen eller bäckamannen.
Om man skulle bada var det
klokt att först se till att man inte löpte risk att hamna i Näckens våld.
Man kunde skydda sig genom att sticka ner en kniv vid strandkanten och på så
vis binda honom. Man kunde kasta en sten i vattnet på ett sådant sätt att
den inte plaskade, eller man kunde fästa en nål i ett näckrosblad, dvs något
som ansågs tillhöra honom, så förlorade han sin makt.
Om himlakropparna
Den som idag är "soldyrkare"
tycker om att sola sig, men i gamla tider trodde man att solen var ett
levande väsen som man dyrkade och offrade till. Det berättas från Danmark
hur man, när solen stod högt på himlen, klättrade upp på taket och bredde ut
lite smör som solen kunde smälta. Ett offer av enklare sort alltså.
Även om man inte offrade till
solen skulle man förstås hysa vördnad för den.
Ännu på 1800-talet förekom det,
att män bugade och kvinnor neg när solens första strålar på morgonen nådde
jorden. När man begravde sina döda la man dem i graven med ansiktet vänt mot
solen - det var också viktigt att graven låg på kyrkans södra sida. På den
norra, kalla, mörka sidan lades självspillingar och andra som gjort orätt i
livet.
Solen ansågs vara en god makt, som kämpade mot det onda - troll, till
exempel, lär ju spricka som bekant om de är ute när solen går upp.
Men solen är som bekant inte
alltid lika vänligt skinande. På kvällarna, då solen gått ner, tände man
brasor, eldar och facklor istället. Solens makt att fördriva de
övernaturliga övertogs kvälls - och nattetid av elden, som blev helig såsom
en släkting till solen.. Att använda julbloss vid julottefärderna, och sedan
lägga dem i en hög på kyrkbacken, blev ett ganska vanligt bruk som förekom
in på 1900-talet. Blossen, och ljusen, hade alltså magiska krafter liknande
solens.
På juldagsmorgonen kunde man ta ett av julljusen och
gå runt till korna, hästarna och de andra husdjuren, och då kunde inga
övernaturliga komma åt dem under hela året. Även släckta kunde ljusen göra
nytta - om man på våren smorde in plogbillen med julljusen så fick man god
skörd. När korna hade kalvat kunde man i deras första dryck efter denna
tilldragelse droppa lite smält talg från julljusen Då skulle kossan frodas
och må bra.
För att bevara stugvärmen
fick man i gamla tider ofta elda julbrasor natten lång, och dessa brasor
hade förstås magiska egenskaper. Om man tittade i askan efter en sådan brasa
kunde man få veta hur året skulle bli. Hittade man där fotspår som var på
väg inåt rummet kunde man skatta sig lycklig - då väntades tillökning i
familjen under året. Var däremot fotspåren på väg bort, upp genom
skorstenen, så kunde man räkna med sorgebud.
Om jättar och troll
Det berättas att jorden,
innan människan tog den i besittning, befolkades av jättar.
En sägen om jättar har med Lunds domkyrka
att göra. På 1100-talet, levde munken Sankt Lars eller Laurentius där. Han
predikade på Helgonabacken, men under backen bodde en jätte och hans familj.
Jätten frågade "Varför står ni här på min backe och stör min familj?", och
munken svarade att det inte fanns någon kyrka i Lund där de kunde hålla sina
gudstjänster.
Jätten lovade att bygga en kyrka åt Lars,
om Lars plockade ner månen och solen åt jättens barn. "Ingen kan plocka ner
månen och solen från himlavalvet", svarade munken. "Då vill jag ha dina ögon
istället", sa jätten.
Sankt Lars ville så gärna ha en kyrka att
han lovade bort sina ögon, "Men, sa jätten, kan du gissa vad jag heter, kan
du få behålla dina ögon".
Så en dag var Lunds domkyrka nästan klar,
men munken grubblade fortfarande på vad jätten kunde heta.
En dag när han kom över Helgonabacken
hörde han en jättemamman sjunga för sina barn: ”Sov liten Gerda, skön
dotter min, din fader Finn ,till kvällen kommer med gåva din."
Glad sprang munken nerför backen till
kyrkan där jätten skulle sätta in den sista stenen: "Finn, Finn sätt sista
stenen in", ropade Sankt Lars.
Då blev jätten så arg att han slängde iväg
den sista stenen och rusade ner i kryptan. Där tog han tag i en av pelarna
och försökte rasera kyrkan som han precis blivit färdig med, men alla
krafter tog plötsligt slut och han förvandlades till sten. Och där i kryptan
står Jätten Finn än idag och kramar sin stenpelare.
Vår uppfattning om hur
trollen såg ut har vi väl fått från John Bauers illustrationer till
sagosamlingen "Bland tomtar och troll" som ju blev klassiska. I folktron,
däremot, var trollen oftast väldigt lika människorna. Det enda som skilde
dem från människorna var svansen, som trollen försökte dölja under kläderna.
Mötte man trollen ute kunde man
klara sig undan dem genom att springa tvärs över fårorna i en åker. Då kunde
inte trollen följa, eftersom det bildades korstecken på åkern! Det var vad
som hände i sägnen om Ljungby horn och pipa. Vid Ljungby i Skåne ligger på
slätten en jättestor sten, Magelstenen. Under den höll trollen till, men
numera är alla trollen ihjälslagna av åskan. Fordomsdags lyftes stenen varje
julnatt på gyllne stolpar, och där lekte och festade då trollen.
En stallkarl på slottet Trolle-Ljungby hade en
julafton sett hur trollen hade fest och han lyckades få tag på ett magnifikt
dryckeshorn och en pipa som han red hem till slottet med. Han red tvärs över
de plöjda åkrarna, och eftersom det då bildades ett kors kunde trollen inte
förfölja honom – de var tvungna att springa längs med fårorna.
Var man inte tillräckligt
vaksam innan man hunnit döpa ett nyfött barn, kunde trollen smyga in och
byta ut ungen mot en av sina egna. Man hade fått en "bortbyting" på halsen.
Först märktes ingen skillnad, men så småningom fick den lilla en så glupande
aptit att man måste förstå att någonting var galet. Huvudet på ungen växte
också mer än kroppen och huden blev brunaktig. Öronen var håriga både inuti
och utanpå. När man insåg att barnet var ett troll och inte en människa
måste man lura det att avslöja sig, och det kunde ske på många sätt. Man
kunde till exempel ta en brödspade och låtsas stå i begrepp att steka
trollet i ugnen. Då brukade trollmor komma sättandes och byta tillbaka
ungarna. "Så ont hade jag aldrig kunnat göra din unge som du tänkte göra
min" kunde hon säga, släpandes trollungen efter sig ut i skogen.
För att hålla troll och sjukdomar
borta från odöpta barn använde man kol i badvattnet och man lade något av
stål i vaggan. På alla sätt måste man hålla onda makter borta från nyfödda
och odöpta barn med diverse riter.
Om påskveckan finns
massor att berätta, men vi får nöja oss med några smakprov.
Från dymmelonsdagen (onsdagen före påsk, då
Judas enligt traditionen förrådde Jesus) till påskdagen skulle det vara så
tyst som möjligt och därför var det förbjudet att ringa i kyrkklockorna. Man
blåste istället med horn för att sammankalla folket. När förbudet senare
upphävdes ville man fortfarande dämpa ringningen och man satte tyg runt
klockorna eller bytte ut metallkläpparna mot träkläppar – det är sådana som
kallas dymmel. I nutida romersk-katolska kyrkor är kyrkklockorna tysta från
skärtorsdagens kväll till påsknattens gudstjänst.
Det var inte nog med att kyrkklockorna skulle vara
tysta, utan även det vardagliga arbetet skulle utföras tyst. Från
förmiddagen på dymmelonsdagen fick man därför inte syssla med något som
orsakade buller eller starka ljud som t ex att hugga ved, väva eller smida
järn. Tiden från dymmelonsdagen fram till påskdagen var den farligaste under
hela året. Det var nu som häxorna flög till Blåkulla och all trolldom hade
högsäsong. Alla var livrädda och försökte skydda sig på alla sätt och vis
och gjorde allt för att inte locka till sig häxor. Vidskepelsen var enorm i
gamla dagar.
Ingen kringgärning förekomma, d.v.s. att man inte fick utföra något
som gick runt. I alla fall inte efter klockan 12 på dymmelonsdagen. Ville
man baka skulle degen vara utkavlad innan dess, för kaveln var ett av de
föremål som gick runt och likaså spinnrocken. Om man spann skulle taket
blåsa av.
Man skulle inte nysta garn eller dra slipsten och inte
heller köra vagn, för det var alla saker som gick runt.
Man undvek att hugga ved överhuvudtaget under
dymmeltiden, eftersom det kunde sluta riktigt illa om kreaturen råkade gå på
spånorna. De skulle drabbas av en sjukdom som var farlig för deras klövar.
Värst var det om häxorna och trollgubbarna kom åt kreaturen. Det sades
nämligen att häxorna red på stulna kreatur till Blåkulla och de ville också
åt mjölken som de använde för att trolla med. Man skyddade därför sina
kreatur noga genom att låsa in dem och rita kors av tjära på dem och över
alla dörrar. Ett kors hade mer makt än trollpackorna. Det skulle ritas ett
nytt kors varje år.
Ett bra medel mot trolldom var dymmelonsdagsgödsel.
Man skulle skydda
gödselhögen, genom att sätta en kniv i den. Då skulle inte trollen dansa på
den.
Om man var ovän med sin granne och ville "bringa olycka i hans stall",
skulle man före solens uppgång på dymmelonsdagen springa naken runt hans
gödselstack.
Skärtorsdagen var precis som dymmelonsdagen en farlig dag och det var
bäst att inte vistas utomhus, speciellt inte efter mörkrets inbrott. Det var
en dag då man kunde passa på att ingå förbund med djävulen. Om någon ville
det skulle han eller hon gå till en vägkorsning och dit skulle den onde
komma. Man skrev på ett kontrakt där man fick rikedom i utbyte mot att
djävulen fick själen när man dog. Man skulle underteckna med sitt eget blod.
Detta har verkligen förekommit eftersom man hittat sådana kontrakt och folk
har dömts till döden för att de sysslat med detta.
Skärtorsdagen var den dag man renade sig efter den
botgöring man ålagts på askonsdagen, d.v.s onsdagen efter
fastlagssöndagen. Då hade botgörarna, beströtts eller gnidits in med aska.
Under tidiga medeltiden var askceremonin en inledning till den offentliga
kyrkoboten, efter vilken botgörarna återupptogs i kyrkan på skärtorsdagen.
Man lade denna dag också stål vid dörren eller ritade
kors på dörren för att skydda sig mot häxorna som for till Blåkulla.
Påskafton: Förr tände man eldar för att hålla
häxorna borta.
Påskdagen: Den här dagen fick man inte tända i
spisen för tidigt på morgonen. Det sägs att ur den skorsten som det kom rök
ur först, i det huset bodde det en häxa. Många frös nog hela dan av rädsla
att bli kallad: "Häxa".
Om de sju havens folklore
Enligt Österns världsbild
härskade ett kvinnligt väsen i världshaven. För att blidka henne och
försäkra sig om säkra färder över haven anordnades någon form av offer när
fartyg sjösattes. För riktigt länge sedan gick offret till så att människor
lades under fartygets köl när de skulle i vattnet - våra förfäder
vikingarna använde krigsfångar till ändamålet, men de var långt ifrån
ensamma om den grymma seden. Man insåg väl att det var alltför grymt, så man
övergick till att helt enkelt hälla ut vin på däcket.
Så småningom infördes en
dopritual, och då var det katolskt vigvatten man använde. Efter
reformationen kom vinet till heders igen, men i Boston skulle USS
Constitution ("Old Ironsides") döpas i vatten 1797! Hon vägrade löpa en
millimeter från stapelbädden. Någon trollade fram en flaska Madeira, och
först när den användes gled hon graciöst ut i Charles River. Bruket med en
kvinnlig gudmor som hivar iväg flaskan kom igång så sent som 1811, då
emellertid premiärdamen missade fartyget och fick in en fullträff på en
åskådare i stället. Sedan dess hänger flaskan i en tamp.
Mycket olycksbådande är det om
fartyget vägrar glida av stapelbädden. Om det däremot inträffar ett litet
missöde i samband med sjösättningen anses det föra tur med sig. Queen Mary
löpte av stapeln med sådan iver att hon plöjde in i en sandbank på andra
sidan River Clyde. Så blev hon också ett mycket lyckligt fartyg, som nu
njuter sitt otium i Long Beach i Kalifornien, där hon tjänstgör som
uppskattad restaurang. Hela kriget igenom fraktade hon allierade trupper
över världshaven. Trots att Hitler lovade $250.000 plus järnkorset till den
ubåtskapten som kunde sänka henne, klarade hon sig igenom kriget utan en
skråma.
Ett fartyg måste döpas, annars är
risken stor att hon drabbas av olyckor, enligt katolsk sjöfolkstro.
När träskepp skulle byggas skulle
man använda hantall – hontall i kölen var inte ägnat att bringa lycka. Inte
heller rönn fick finnas ombord!
Fredagen påverkade livet
både i land och till sjöss. I det gamla bondesamhället var det olämpligt att
börja med ett nytt arbete på en fredag och det man gjorde fick inte vara
bullersamt. Att lämna hamn och gå till sjöss på en fredag var inte alls
lyckat - fredagen var ju dagen för korsfästelsen, Men inte heller vikingarna
seglade ut den dagen, eftersom de visste att elaka häxor hade sitt veckomöte
den dagen. Söndagen är däremot en mycket lycklig dag att avsegla på, såvida
det inte råkar vara nyårsafton. Denna dag är nämligen, p.g.a. att Judas
hängde sig då, en av årets mest olycksaliga avseglingsdagar.
De präster som spred sådana
bibliska idéer var själv inte alls välkomna ombord. Man ansåg att om prästen
visade sig ombord skulle nog motparten – djävulen – också snart dyka upp.
Sjöfolket avskydde allt som var svart, t ex
prästrockar, paraplyer och svarta sjösäckar, men det fanns ett undantag,
nämligen en helt svart skeppskatt – den förde stor tur med sig. Att kasta
den lyckobringande skeppskatten överbord vore att frammana en omedelbar
orkan. Orden "katt" och "präst" borde man inte ens nämna ombord.
Att råttor lämnar ett
olycksskepp är välbekant.
Kvinnor ansågs besitta
magiska krafter och borde inte få finnas ombord utom när det gällde den
lättklädda galjonsfiguren framme vid skeppets stäv.
Metoderna att skydda sig mot olycka och ond bråd död
var många. En metod var att bära en guldring i ena örsnibben; det ansågs ge
ett magiskt skydd mot drunkningsdöden och även mot reumatism. En annan
förklaring är att det förr lär ha stadgats i skotsk lag att varje sjöman
skulle bära en guldring i örat, med vilken begravningskostnader skulle
täckas om han drunknade och spolades iland.
Den som klippte håret eller
naglarna ute till havs förorsakade storm! Om en sjöman dog under en resa var
det farligt att låna hans kläder; dock gick det bra så fort den resan var
avslutad. Helst skulle den döde omgående begravas i havet under sedvanliga
ceremonier, eftersom det var en överhängande risk för fartyget att ha honom
ombord, "att ha ett lik i lasten". En riktig sjömansbegravning skulle äga
rum på dagtid och på styrbordssidan. Om det emellertid var nödvändigt att ha
med liket till nästa hamn måste det ligga tvärskepps, och vid ankomsten
måste liket tas iland innan någon besättningsman gick över landgången.
Om en haj envist följde efter
fartyget betydde det att någon ombord skulle dö. När sjömannen dör går han
till sjömansparadiset Fiddler’s Green, en ö som förstås saknas på alla
sjökort.
Att gå till Davy Jones’ locker är
för sjömannen detsamma som att drunkna
En mås som flyger på stadig kurs
härbärgerar en drunknad sjömans själ. Det kan rentav röra sig om obotfärdiga
sjömanssjälar, dömda till att cirkla runt på havet tills deras synder har
sonats eller förlåtits. Om en mås flyger inåt land väntas busväder.
Den som visslade ombord ansågs anropa djävulen, och om
någon gjorde det när det blåste blev det strax full storm. I stiltje kunde
dock det äldre befälet tillåta sig att vissla en liten aning för att
frammana vind i seglen.
I storm kan man om det vill sig illa sikta "Flygande
holländaren", som flera gånger skulle ha misslyckats med att runda
Godahoppsudden och till sist svurit att han skulle lyckas oavsett om
Gud eller
djävulen stod emot honom. Naturligtvis kan Gud inte tåla sådan
hädelse utan dömde omedelbart kaptenen, Willem van der Decken, och hans
skepp att intill
domens dag segla på världshaven. Risken är att den sjöman som siktar
flygande holländaren kommer att dö inom kort. Historien finns i flera
versioner och har inspirerat många
författare och
konstnärer, bl.a.Walter
Scott,
Frederick Marryat,
Henry Wadsworth Longfellow och
Viktor Rydberg
Sjöjungfrun eller
havsfrun är i folktron ett kvinnligt
naturväsen som tros råda över vattnets krafter. Hon tänktes som en
vacker och erotiskt tilltalande kvinna med fiskstjärt som förr lockade
sjömän i fördärvet med sin vackra sång. I Odyssén varnade häxan
Circe Odysseus för sirenerna, och han fann ett sätt att lyssna på dem
samtidigt som han var säker på skeppet, genom att låta sina mannar binda
fast honom vid masten. Hans män hade vax i öronen så att de inte skulle höra
sirenernas sång.
På en klippa i Rhen sitter Lorelei och lockar med sin sång sjöfarande i
fördärvet:
Die schönste Jungfrau sitzet…
att binda ett juver av en hyena kring vänstra armen.
En av de mest seglivade
föreställningarna på kärleksmagins område, i synnerhet i Indien och Östasien, är
att pulvriserat noshörningshorn hör till de mest verksamma bland afrodisiaka. På
grund av den omättliga efterfrågan på denna vara har den indiska noshörningen
nästan blivit utrotad och för ca 70 år sen var myndigheterna tvungna att
upprätta ett reservat för dem för att de inte skulle bli utrotade.
Många av de bröllopsseder som vi nu tar för givna grundar
sig egentligen på urgamla traditioner. På några öar i
Indonesien tror man att brudgummens själ måste mutas med ett regn av risgryn för
att den inte skall ge sig av efter bröllopet och aldrig återvända.
Brudslöjan t.ex. användes först av greker och romare för
att skydda bruden mot det onda ögat. Tron på det onda ögat är en antik
vidskepelse som återfinns i många
kulturer, framför allt länderna omkring
Medelhavet, i
Arabien och
Indien. Tron är att om man stirrar länge på en person så kan man skada denne
med onda krafter
Talet 13 har ansetts som ett oturstal och har gjort
så sedan tiden före kristendomen. De flesta
flygbolag har inte någon rad 13 ombord på flygplanen, och höga
hotellbyggnader har ingen 13:e våning. Och fredagen den 13:e bör vi ta oss i akt
för.
En Tycho Brahe-dag är en riktig olycksdag.
Astronomen
Tycho Brahe (1546-1601) fick i uppdrag av kejsar
Rudolf II att bestämma vilka dagar på året som kunde anses som otursdagar.
Tycho Brahe kom fram till att det fanns trettiotvå sådana dagar i almanackan. På
sådana dagar bör man ej fästa sig hustru, hålla bröllop, flytta ut eller in,
lämna eller taga tjänst, begynna en resa eller öppna en rättegång. Gör man det
ändå hotar olycka, vedermödor, fattigdom, förlust och undergång.
Idag kallar man vilken dag som helst där allt går åt skogen för en Tycho
Brahe-dag.
Tycho Brahes egen otursdag sägs ha inträffat på en bankett
hos kejsar Rudolf II i
Prag 1601. Tycho ansåg sig inte kunna lämna bordet före kejsaren och satt
och höll sig så blåsan sprack med bukhåleinflammation och döden som följd.
Nyårsdagen den 1/1. Det är en gammal tro att
allt, som denna dag händer, kommer att upprepas under det kommande året. Om
solen skiner klart eller himmelen är röd på nyårsdagens morgon, betyder det
oväder och krig.
Sjusovaredagen, den 27 juli, var från början en
helgondag till minne av sju kristna män som, enligt legenden, under 200-talet
gömde sig en grotta i Smyrna för att undkomma kejsar Decius förföljelse. Där
föll de i djup sömn och sov i nästan 200 år. De vaknade då upp och fann att det
mesta var rätt så bra, varefter de kunde somna in igen – den gången för gott.
Helgondagen togs bort ur almanackan år 1901 men dagen levde kvar i folktron. Om
man sov för länge på sjusovaredagen så skulle man vara sömnig och försova sig
under resten av året. Bondepraktikan berättade att om det regnade på
sjusovaredagen skulle det regna de följande sju veckorna.
Om Erik (18 maj) kommer med ax, så kommer Olof (den 29
juli) med kaka.
Fruntimmersveckan infaller 19-24 juli Enligt
Bondepraktikan brukar perioden vara regnig. Statistiken säger att helt
regnfria fruntimmersveckor infaller i medeltal en gång på tio år, och lika ofta
kan det regna under alla sex eller sju dagarna. I medeltal regnar det tre eller
fyra dagar under fruntimmersveckan. Med Emma-dagen, den
23 juli, inleds även
rötmånaden.
I folktron tillskrivs rötmånaden en mängd vederstyggliga
ting. Människor kan uppföra sig konstigt och det förekommer fantastiska inslag
som är svåra att tro på. En rötmånadskalv är en
missbildad
kalv, exempelvis en kalv som fötts med två
huvuden. I
folktron ansågs detta speciellt kunna hända under rötmånaden.
Att tyda stjärntecken – jo då, det finns även i våra dagar
folk som sysslar med sådant. Företeelsen har urgamla anor som förlorar sig i
forntidens
mystik. Ödet eller om du så vill, Gud, har bestämt våra liv och skrivit om
det i stjärnorna.
Astrologin är den lära som hävdar att en människas
personlighet och framtida öde bestäms av riktningen till vissa himlakroppar vid
hennes födelse. Den härrör sig från
Babylonien och utvecklades i
Egypten och
Persien. I
Bibeln (
Matt 2) talas det om stjärntydare från Österlandet som besökte Betlehem.
Det finns många olika föremål som sägs bringa tur med
sig, t ex
fyrklöver,
hästskor och
hartassar.
En hästsko som man hittar anses av många vara lyckobringande och enligt
traditionen kan en hästsko fäst över ytterdörren verka gynnsamt för gårdens
lycka eller bringa lycka i största allmänhet för ägaren. Det anses viktigt att
hästskon hängs med tådelen nedåt för att lyckan inte ska rinna ut ur den.
Hartass är en avdelad bit från en
hares ben, som i vissa kulturer anses bringa
tur. Tron har kunnat spåras ända tillbaka till 600 f.Kr. hos kelterna på de
brittiska öarna. I någon kultur anses vänster bakben av en hare som fångats på
en begravningsplats ha övernaturliga krafter.
Om
du är vidskeplig och tror att en hartass bringar tur, så tänk på hur det gick
för haren.
Det finns mycket, mycket mer att säga om skrock och vidskepelse, om myter och
annat som väl skulle platsa under dagens rubrik. Det finns så mycket att det
kanske kan bli en ny föreläsning någon gång.
Nu är det slut för idag – ni får fundera på i vad mån ni tror på sådana här
ting.